Wykorzystanie sztuki i muzyki– w terapii pacjentów z zaburzeniami pamięci
Zarówno muzyka, jak i sztuka mogą być ciekawym urozmaiceniem w terapii zaburzeń pamięci. Muzyka dzięki różnym dźwiękom i tonom wpływa pozytywnie na regulację układu nerwowego. Z kolei sztuka, a dokładniej – arteterapia, pomaga w synchronizacji różnych aspektów – m.in. pracy manualnej, zmysłu estetyki i koncentracji na zadaniu. Pomaga także w wyrażaniu ekspresji. Jak zatem te dziedziny wpływają na funkcje poznawcze i w jaki sposób mogą wspierać terapię zaburzeń pamięci? Odpowiedzi znajdziesz w artykule!
Jak muzyka wpływa na funkcje poznawcze?
Wpływ muzyki na funkcje poznawcze i terapię w zespołach otępiennych jest w ostatnich latach bardzo popularnym przedmiotem badań. Wynika to z kilku faktów, a przede wszystkim z tego, że żyjemy w społeczeństwie starzejącym się, a więc zrozumienie psychogeriatrii i dogłębne poznanie powiązanych z nią obszarów stają się istotnym elementem w świecie nauki.
Funkcjonuje również pojęcie tzw. neuromuzkoterapii, co określa się jako terapeutyczne zastosowanie muzyki w zaburzeniach poznawczych, czuciowych i ruchowych. Dlaczego muzyka jest tak bardzo doceniania w tych obszarach?
Wynika to przede wszystkim z tego, iż muzyka wpływa na regulację układu nerwowego i funkcji psychologicznych.
Odpowiada za to nie tylko sam dźwięk, ale również jego:
- rytm,
- dynamika,
- melodyjność.
Oprócz tego odpowiednio dobrana muzyka prowadzi do wyciszenia, uspokojenia, a jednocześnie pozytywnie wpływa na relacje międzyludzkie (np. wspólne śpiewanie).
Techniki muzykoterapii stosowane w terapii zaburzeń pamięci
W muzykoterapii wyróżnia się ogrom różnych technik, wspierających funkcje poznawcze, w tym pamięć.
Wśród najpopularniejszych i najczęściej stosowanych wymienia się:
- stymulację muzyczną – jest to technika, w której dobiera się odpowiednią rytmikę i melodykę dźwięków, dzięki czemu muzyka ma działanie stymulujące na cały organizm, w tym funkcje poznawcze (np. powoduje głębokie wyciszenie i odprężenie);
- muzyczną reminiscencję – to metoda, która polega na słuchaniu muzyki i jednoczesnym wizualizowaniu lub relaksacji;
- wspólne śpiewanie – zaliczane jest do tzw. technik aktywnych, gdyż wymaga większego zaangażowania od pacjenta;
- tworzenie piosenek – to również bardziej aktywna forma muzykoterapii, która pobudza kreatywność i wyobraźnię pacjenta i jednocześnie mocno angażuje mózg.
Wymienione techniki należą do najczęściej wykorzystywanych. Oprócz tego w muzykoterapii stosuje się także inne techniki, m.in. taniec towarzyski lub integracyjny, zajęcia z muzyką w tle czy śpiew terapeutyczny.
Szczególne znaczenie mają techniki aktywne, które zwykle wymagają większego zaangażowania, a także odbywają się w towarzystwie innych ludzi. Ma to dodatkowy walor w postaci kontaktów interpersonalnych, które pozytywnie wpływają na funkcje poznawcze.
Wpływ sztuki na funkcje poznawcze
Terapia sztuką, czyli arteterapia, to kolejny sposób na zastosowanie bardziej kreatywnych rozwiązań w terapii zaburzeń pamięci i innych funkcji poznawczych.
Arteterapia w zespołach otępiennych cieszy się powodzeniem, szczególnie ze względu na:
- pobudzanie zmysłów i budowanie poczucia kontroli nad sytuacją u osoby chorej,
- tworzenie nowych połączeń neuronalnych (pacjent zdobywa nowe umiejętności, musi się ich nauczyć, co pobudza jego mózg i układ nerwowy),
- łagodzenie napięcia – ma to ogromne znaczenie zwłaszcza przy chorobie Alzheimera, gdzie pacjentom często towarzyszą negatywne emocje, takie jak złość, frustracja czy niepokój
Ponadto arteterapia pomaga utrzymać i rozwijać sprawność manualną. Pobudza koncentrację i sprzyja wyrażaniu ekspresji, co pozytywnie wpływa na funkcje poznawcze.
Techniki arteterapii pomocne w terapii zaburzeń pamięci
W arteterapii istnieje wiele technik, które można stosować u pacjentów z zaburzeniami funkcji poznawczych, w tym także przy kłopotach z pamięcią.
Należą do nich m.in.:
- malowanie,
- rysowanie,
- rzeźbienie,
- naklejanie,
- sklejanie,
- lepienie,
- układanie,
- wycinanie,
- kolorowanie,
- dzierganie,
- tworzenie kolaży.
Każda z tych czynności może dodatkowo pobudzać inne procesy. Oprócz koncentracji i sprawności manualnej pacjenci mają kontakt z różnymi fakturami, materiałami czy tematycznymi zagadnieniami (np. przygotowanie obrazu w temacie zmieniających się pór roku). To wszystko sprawia, że dodatkowo aktywują się inne obszary mózgu, związane m.in. z pamięcią czy przetwarzaniem informacji.
Istotnym elementem arteterapii jest również rozmowa – o sztuce, o wykonanych dziełach, o własnych emocjach i ekspresji.
Element rozmowy i komunikacji z innymi pozytywnie wpływa zarówno na samopoczucie, jak i procesy poznawcze. Sprzyja przede wszystkim trenowaniu mowy, umiejętności przetwarzania informacji, werbalizowania myśli i trafnego nazewnictwa.
Sztuka i muzyka w terapii zaburzeń pamięci – podsumowanie
Elementy muzykoterapii i arteterapii kompleksowo wpływają na funkcje poznawcze. Oprócz swojej terapeutycznej roli dodatkowo wspomagają tworzenie więzi i wyrażanie własnej ekspresji, co z kolei wpływa na dobrostan psychiczny i lepsze samopoczucie pacjenta.